Banyak isu aku dengar pasal RPGT nih..ramai tak puas hati(termasuk aku jugak). Mungkin niat murni kerajaan nak naikkan tax jual rumah untuk mengurangkan pelabur-pelabur jangka pendek atau ‘flippers’ daripada terus membeli rumah. Langkah yang diambil dengan menaikkan harga minimum untuk pembeli atau pelabur luar negara dari RM500,000 ke RM1,000,000 adalah tindakan yang aku kira boleh dipuji la. Aku duk baca berita pasal RPGT jadi tergerak hati nak kupas topik hangat ni.

Tapi pada sudut fikiran aku, kalau korang tanya adakah langkah-langkah yang telah diambil boleh kurangkan harga rumah? Aku jawab TAK BOLEH. Kenapa? Dengan kenaikan RPGT sudah tentu pemilik rumah nak jual rumah akan gandakan harga rumah dorang untuk lepas bayar tax. Kecuali, kalau dah terdesak dan tak dapat tampung komitmen bulanan MUNGKIN pemilik rumah akan jual harga ‘desperate’.

Kalau rumah yang dalam pembinaan atau yang baru je siap, harga memang akan naik. Serius naik. Kenapa? Pendapat aku la, disebabkan GST. Bila tiap-tiap suatu barang atau perkhidmatan dikenakan cukai, harga akan naik secara mendadak. Siapa jadi mangsa bayar cukai? Pembeli rumah lah 🙂

rumahteres

Leave a Reply

